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miércoles, 6 de septiembre de 2017

FRAGMENTOS A - 66-70.



Cuadernos Soliloquios
11 de abril · 2015.
70.
Se comentan y alaban obras culturales que son claramente nacidas en la enfermedad moral o psicológica o social y no se valora nada esta obra Cuadernos, que creo está nacida en la búsqueda de la paz, de la equidad, de la salud moral y espiritual y física y biológica y social…
No entiendo nada, no comprendo nada… Me temo que nunca lo comprenderé, ni entenderé tanto rechazo a esta obra. O mejor dicho, nadie o casi nadie se da por enterado…
Esta obra es como si no existiese, y eso que se ha enviado a miles de personas desde hace décadas. Personas de todos los oficios de la cultura, de España, de Europa, de Norteamérica…
Es incomprensible tanto rechazo a esta creación cultural e investigación filosófica y literaria y plástica…
Solo se demuestra que vivo en un tiempo y en una sociedad con poco sentido común, con poca racionalidad…
No es el rechazo a mi ego. No. Es que puede haber soluciones a algunos problemas de todo tipo. Por ejemplo, ideas que podrían servir para evitar muertes en las carreteras. O quizás ideas de nuevas preguntas filosóficas o literarias. O quizás nuevas tendencias en el arte plástico. O quién sabe si alguna idea que pueda servir en filosofía…
No es sentirse el autor herido porque a nadie le interesa lo que escribe o piensa o pinta, no. Aunque el obrero merece su salario, y yo también soy un obrero de la escritura-pintura-filosofía. Sino que quizás algunas ideas puedan servir a la humanidad. Por supuesto que entre millones de palabras y miles de dibujos y pinturas tiene que haber muchos errores. Pero en tanto por ciento, no creo que más de los que los demás tienen…
Esta obra es un intento de servicio y búsqueda de mayor grado de verdad y realidad para la sociedad, para mí, para la humanidad…
Esta obra no es la soberbia de una persona, ni la vanidad de una persona, pero igual que el matemático busca nuevos teoremas, pues yo he intentado buscar nuevos conceptos, nuevos enunciados, nuevas preguntas, nuevas soluciones en los campos que podemos denominar de la filosofía, la literatura, el arte plástico…
Creo que como persona, como autor, como escritor y pensador y filósofo y artista plástico no merezco tanto rechazo. Incluso aunque esta obra esté llena de errores. Porque solo demuestra la limitación personal, pero también de mi época, mi cultura, mi sociedad, etc.
Esta obra es una obra de buena voluntad… Creo que estas ocho palabras pueda resumir mejor que ninguna otra lo que he intentado siempre… sin negar que la buena voluntad también se equivoca y se equivoca mucho, pero al menos tiene buena voluntad. Al final, no sé cuánto tiempo de vida me queda aquí en esta tierra, si un año o diez o treinta. Y de todas formas creo que hay muchas posibilidades que me tenga que enfrentar al tribunal del Ser Supremo. Sería una imbecilidad que aquí fracase con esta obra, y en el Otro Mundo, fuese juzgado negativamente también por esta obra. Por tanto, intento respetar la moralidad más profunda, los mandatos legales de mi sociedad, los mandatos espirituales de mi tradición religiosa…
Intento no herir a los demás seres humanos, ni con las palabras, ni con las ideas, ni con las pinturas… deseo construir, no destruir, deseo colaborar en crear cosas nuevas, no en destruir lo antiguo o lo viejo o lo de ahora… evidentemente no estoy de acuerdo con todo el mundo en el que vivo… Igual que todo el mundo… Bueno, hasta otro rato… Pero la conclusión es la misma, alguien me puede explicar por qué tanto rechazo a esta obra, incluso admitiendo que sea la peor construcción cultural de todas las épocas, cosa que creo no es así…
Si al menos me diesen alguna explicación… Podría aprender y rectificar. Si me dijesen es tan mala esta obra por tal o cual razón. Al menos podría rectificar en algo, o dar explicaciones por qué utilizo tal o cual metodología, tal o cual concepto, tal o cual proyecto…
Lo más doloroso es que no solo los humanes no les gusta, ni les interesa esta obra, es que los representantes de mi tradición religiosa tampoco parece les interesa, y lo peor es que parece que al Buen Dios, parece que tampoco le gusta lo escrito o lo pintado. Aunque es cierto que libros de artista en museos religiosos y no religiosos han sido aceptados en donación, es decir, pinturas formando libros de artista… Amdg. Amhg.
70.
Are discussed and praised cultural works that are clearly born in the moral or psychological or social condition and nothing appreciates this work Notebooks, which I think is born in search of peace, equity, moral and spiritual health and fitness and biological and social ...
I do not understand, I understand nothing ... I'm afraid I never will understand or understand much rejection to this work. Or rather, hardly anyone notices it ...
This work is as well not exist, and that sent thousands of people for decades. People of all trades of culture, Spain, Europe, North America ...
It is therefore incomprehensible rejection of this cultural and literary creation and philosophical research and plastic ...
Only shows that live in a time and in a society with little common sense, with little rationality ...
It is not the rejection of my ego. No. It may have solutions to some problems of all kinds. For example, ideas that could help prevent deaths on the roads. Or maybe ideas for new philosophical or literary questions. Or maybe new trends in the visual arts. Or who knows if any idea that demonstrates philosophy ...
No author is feeling the hurt because nobody cares what you write or think or paint, no. Although the laborer deserves his wages, and I am also a worker of writing-painting-philosophy. But maybe some ideas can serve humanity. Of course millions of words and thousands of drawings and paintings must have many errors. But in percent, I do not think more than others have ...
This work is an attempt to service and seeking greater truth and reality for society, for me, for humanity ...
This work is not the pride of a person, or the vanity of a person, but like mathematical theorems search, as I have tried to find new concepts, new statements, new questions, new solutions in the fields you can call the philosophy, literature, the visual arts ...
I think as a person, as an author, writer and thinker and philosopher and artist not deserve so much rejection. Even though this book is full of errors. Because only demonstrates the personal limitations, but also my time, my culture, my society, etc.
This work is a work of good will ... I think these eight words can sum up better than any other I've ever tried ... without denying that goodwill is also wrong and is very wrong, but at least he has good will. In the end, I do not know how long life I have left here on this earth, if a year or ten or thirty. And anyway I think there are many possibilities that I have to face the tribunal of the Supreme Being. It would be idiocy here fail with this work, and in the Hereafter, were also negatively judged by this work. So I try to respect the deepest moral, legal mandates of my society, spiritual mandates of my religious tradition ...
I try not to hurt other human beings, not with words, not with ideas, or with paintings ... I want to build, not destroy, I collaborate in creating new things, not to destroy the old or how old or what now ... obviously I do not agree with everyone where I live ... Just like everyone ... Well, until another time ... But the conclusion is the same, someone can explain to me why so much opposition to this work, even admitting that it is the cultural construction worst of all times, which I think is not so ...
If I should give at least some explanation ... I could learn and rectify. If I were told this work is so bad for this or that reason. At least he could rectify something, or explain why I use this or that methodology, this or that concept, this or that project ...
The most painful thing is that not only humanes not like or are interested in this work, is that representatives of my religious tradition does not seem interested, and the worst is that it seems that the good God, it seems that neither likes writing or painted. While it is true that artists' books in religious and non-religious museums have been accepted as donations, ie forming paintings artist books ...
AMDG. Amhg.
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Cuadernos Soliloquios
11 de abril · 2015.
69.
Resumir o sintetizar mi trabajo plástico es enormemente dificultoso. Empezaré por este libro de artista, ejemplar único, libro objeto, libro “iluminado”. Aplicable esta reflexión a cualquier libro de artista tamaño cartulina. Contiene más de cien hojas, tamaño cartulina, pintadas por los dos lados:
1º Se ve y contempla como un libro normal moviendo las hojas.
2º Se deben aplicar los Manifiestos Artísticos y estéticos que he publicado en autoediciones modestas desde hace décadas.
Por tanto, esta obra al mismo tiempo, se podría ver o contemplar como un enorme mural si se pusiese entre metacrilato.
Habría también que aplicar todos los manifiestos artísticos, que no puedo resumir aquí. Pero que bajo mi punto de vista “abren nuevas tendencias al arte actual”. Perdóneseme si parezco demasiado poco modesto, pero también perdóneseme no se juzgue sin haberlos leído y pensado lo que acabo de afirmar.
3º Este libro de artista es y forma parte del concepto de arte total. Véase también los manifiestos artísticos y estéticos.
Por otro lado llevo realizando libros de artista y exposiciones de libros de artistas, desde hace más de tres décadas. Creo que en este tiempo he reflexionado sobre multitud de aspectos, formas, variables, factores. Que desde luego no puedo resumir en unas líneas.
4º La idea de arte que tengo es que de alguna manera es algo orgánico, siempre creciendo, y que una obra de arte, este libro de artista, sea inconmensurable, dicho de otro modo, ni el autor, ni ningún lector o contemplador pueda entenderlo todo. Es decir, como un gran espejo siempre te esté diciendo algo. Creo que este libro de artista, pienso, éste y otros que he hecho, aunque se me tome como soberbio o vanidoso, creo que es una obra maestra. Es decir, una obra que siempre estará diciendo nuevos contenidos y conceptos y significantes y significados a quién lo vea, durante muchos años. Al menos nuevos significados estéticos y plásticos, conceptuales, filosóficos, literarios, etc.
Sirva esta obra para el bien de la sociedad y de la humanidad, que para eso está hecha y fabricada y pensada. Y el autor quede en segundo plano. Que hable la obra y nadie se fije en la firma…
69.
Summarize or synthesize my artwork is enormously difficult. I'll start with this book artist, single copy book object, "lit" book. Apply this reflection to any artist's book newsprint. It contains over a hundred leaves, newsprint, painted on both sides:
1 It looks and looks like a normal book moving the leaves.
2 should apply Artistic and aesthetic manifestos I posted in modest self-publishing for decades.
Therefore, this work simultaneously, one could see or look like a huge mural if it became among methacrylate.
It would also apply all artistic manifestos, I can not summarize here. But in my point of view "open emerging trends in contemporary art". Forgive me if I seem too immodest, but forgive me not to judge without having read and thought about what I just said.
3rd This book artist is and is part of the concept of total art. See also the artistic and aesthetic manifestos.
On the other hand I've been making artist books and exhibitions of artists' books, for over three decades. I think at this time I have reflected on many aspects, forms, variables, factors. Which of course I can not summarize in a few lines.
4 The idea of art that I have is that somehow is organic, always growing, and that a work of art, this book artist, is immeasurable, in other words, neither the author nor any reader or viewer can understand all. That is, as a large mirror will always be saying something. I think this book artist, I think, he and others have done, but take me as arrogant or conceited, I think it is a masterpiece. That is, a work that is always saying new content and concepts and signifiers and signified who see him for many years. At least new aesthetic and plastic, conceptual, philosophical, literary, etc. meanings
Serve this work for the good of society and humanity, that it is made and manufactured and designed. And the author remains in the background. Talk and no work is fixed in the signature ...

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Cuadernos Soliloquios
11 de abril · 2015.
68.
En los remates de subastas del 2014, los treinta y nueve precios más altos de obras de arte, son para artistas del siglo veinte, y alguno del siglo diecinueve, y hasta el número cuarenta no hay un remate para una obra del siglo dieciséis y diecisiete, Adrien de Vries. Una de Turner en el número 16. En el número 82 una de Francesco Guardi.
Si no me he equivocado entre los cien obras más caras en subastas, solo tres diríamos son anteriores al siglo dieciocho. Si me he equivocado en vez de tres pues cuatro…
Siempre se dice que no existen en el mercado Goyas, Velázquez, Rembrandt, etc. Es cierto pero si existen autores digamos de segunda fila… ¿O es que todas las obras y todos los autores, de esos cien primeros puestos son de primera categoría, o serán considerados de primera categoría dentro de cien o doscientos años…?
Creo que un autor equis del siglo veinte, y un autor zeta del siglo diecisiete, una obra del mismo tamaño, y los autores de similar categoría estética, que el del siglo veinte su obra tenga un valor económico dos o cinco veces más que hace tres siglos. Es la demostración clara y evidente, sin entrar en excepciones, que el mercado artístico en cuanto a la teorización estética y al precio de compraventa está desmesurado, inflado e hiperinflado en los autores de estos dos últimos siglos.
O si se quiere decir de otra manera o forma, el precio económico no está en consonancia con el valor estético y artístico. Y que esto tarde o temprano tendrá que corregirse.
Por otro lado, quizás de un autor del siglo diecisiete, comparado con un autor de su misma categoría del siglo veinte, el primero tiene catalogados trescientos o cuatrocientos cuadros, y mil dibujos, y un autor del siglo veinte, puede tener mil cuadros y mil dibujos, y trescientos grabados diferentes…
Si tenemos en cuenta que podríamos decir, que igual que el barroco, es el movimiento estético y cultural y conceptual de dos siglos aproximadamente, pero en su época existían distintos estilos dentro del barroco y distintos autores, pero que ahora se ha unificado, posiblemente con los estilos y artes de estos dos siglos, desde el impresionismo hasta hoy, o quizás hasta dentro de cincuenta años… todo se unificará, o hay muchas posibilidades de que lo haga en un solo estilo, que yo siempre lo he denominado “vanguardia”, o “vanguardismo”. Y por tanto, al unificarse lo que hoy son unos veinte estilos diferentes, en uno, y esos veinte estilos o tendencias son diríamos ramas del mismo árbol. Pues entonces todo tendrá que competir consigo mismo y todo se irá reduciendo.
Por otro lado, cuando otras culturas-civilizaciones-sociedades vayan teniendo más poder económico en el mundo, impondrán sus estilos y sus autores. Por lo cual, dentro de cien años, si no ya, al estudiar este periodo, sea siglo veinte o el diez, se pondrá en igualdad de condiciones a autores, de China o la India o de África o de Asia o de Europa. Es decir, entonces los autores tendrán que competir unos con otros.
Es un fenómeno como el que ha sucedido, que del estilo equis había en un país diez grandes autores. Llega Europa y ahora esos diez de España, pongamos por ejemplo, tienen que competir con el resto de diez grandes autores de cada país de Europa, es decir, tienen que competir, dentro de mismos estilos o épocas o tendencias o tiempos con otros cien grandes… qué sucede o qué está sucediendo que muchos que estaban en primera división han bajado a segunda…
Simplificando y sintetizando y concluyendo creo que el arte actual contemporáneo está muy inflado… salvo excepción, una obra no tiene el valor estético de un millón de dólares… es decir, de autores después de la segunda guerra mundial… y si vamos a autores desde 1850 hasta 1950, salvo alguna excepción, ningún autor, ninguna obra, repito salvo alguna excepción su valor estético vale más de tres millones de euros…
¿Creo sinceramente, o hay que hacerse la pregunta si el arte se está utilizando como un activo financiero más, y entonces todo el mundo está de acuerdo, pero el precio del arte, de estos dos siglos no se corresponde con esos precios de más de tres o cinco o diez o cincuenta millones de euros…? ¿Es un error, tanto económico como estético…? ¿Económico porque se puede seguir invirtiendo en arte, como sistema financiero, pero que las obras valgan menos para los coleccionistas y seguir obteniendo dinero de plusvalías, y congelando y descongelando el dinero? ¿Y en segundo lugar tampoco tiene tanto valor estético dichas obras, si se comparan con obras maestras y geniales, no digo todas, pero si la mayoría, con obras de siglos anteriores…? ¿Y supongo que tarde o temprano nacerá un movimiento de crítica de alto nivel universitario, que sin inquinas y sin rencor, plantearán seriamente ideas que demostrarán que su valor estético y por tanto económico es inferior…?
¿Por otro lado, nadie sabe lo que se descubrirá dentro de diez o veinte años en arte, manifiestos o ideas que de alguna forma pueden superar con mucho al arte anterior, igual que el impresionismo superó al arte realista del diecinueve…?¿Es cierto que puede ser que determinados manifiestos artísticos y estéticos se estén paralizando, neutralizando, no haciéndolos visibles… para que así no tengan competencia…?
¿Es esto último lo que se está haciendo con los manifiestos artísticos y estéticos, llamados “neovanguardia” de un tal Jmm Caminero? ¿Qué se lleva mostrando y enseñando y haciendo obra, publicando más de treinta años y enviándose a todo ser que respira del mundo del arte…?
¡Otro día continuaremos hablando…!
68.
In the auctions auction in 2014, thirty-nine higher prices of artworks, are artists of the twentieth century, and one of the nineteenth century until the number forty there an auction for a work of the sixteenth and seventeenth century Adrien de Vries. One of Turner at number 16. The number 82 one of Francesco Guardi.
If I not mistaken among the hundred most expensive auction works, only three would say they predate the eighteenth century. If I was wrong instead of three for four ...
They always say do not exist in Goya, Velazquez, Rembrandt market, etc. True, but if some authors say the second row ... Or is it all works and all authors, those first hundred positions are top notch, or will be considered first class in a hundred or two hundred years ...?
I think an author X-twentieth century, and zeta author of the seventeenth century, a work of the same size, and the authors of similar aesthetic category, that of the twentieth century his work has an economic value two to five times more than last three centuries. It is clear and evident demonstration, without going into exceptions, the art in terms of aesthetic theorizing and buying market price is excessive, inflation and hyperinflation in the authors of the last two centuries.
Or if you want to rephrase or form, the economic price is not in line with the aesthetic and artistic value. And sooner or later this will be corrected.
On the other hand, perhaps an author of the seventeenth century, compared to an author in the same category of the twentieth century, the former has listed three or four hundred paintings, and a thousand drawings, and an author of the twentieth century, may have a thousand pictures and thousand drawings, and three hundred different prints ...
Considering we could say, like the baroque, is the aesthetic, cultural and conceptual movement about two centuries, but in his day different styles existed within the Baroque and different authors, but it has now unified, possibly with styles and arts of these two centuries, from Impressionism to today, or maybe even fifty years ... everything will be unified, and there's bound to do so in one style, I always have called "vanguard" or "avant-garde". And therefore, to unify what are now some twenty different styles in one, and those twenty styles or trends are branches of the same tree would say. Well then everything will have to compete with yourself and everything will be reduced.
On the other hand, when other cultures-civilizations-societies will having more economic power in the world, impose their styles and their authors. Therefore, in a hundred years, if not longer, to study this period, whether or ten twentieth century, becoming equal to authors, China or India or Africa or Asia or Europe. It is, then the authors have to compete with each other.
It is a phenomenon that has happened, which the X in a country style had ten great authors. Reaches Europe and now these ten of Spain, say for example, have to compete with the other ten major authors of every country in Europe, ie they have to compete within same styles or periods or trends or times a hundred other large ... what happens or what is happening to many who were in the first division have dropped to second ...
Simplifying and summarizing and concluding think the current contemporary art is very inflated ... without exception, a work has no aesthetic value of a million dollars ... ie author after the second world war ... and if we are to authors since 1850 until 1950, with one exception, no author, no work, again with one exception aesthetic value worth more than three million euros ...
Do I believe sincerely, or the question must be whether art is being used as a financial asset more, and then everyone agrees, but the price of art, these two centuries does not correspond to those prices over three or five or ten or fifty million euros ...? Is ... a mistake, both economic and aesthetic? ¿Economic because you can continue to invest in art, as a financial system, but that the works worth less to collectors and still get money from capital gains, and freezing and thawing the money? And secondly also has both aesthetic value such works, when compared with teachers and great works, I do not say all, but most, with works from previous centuries ...? And I suppose that sooner or later be born a movement of critical high university level, without grudges and without rancor, pose serious ideas that demonstrate that both aesthetic and economic value is lower ...?
Why the other hand, no one knows what will be discovered in ten or twenty years in art manifestos or ideas that somehow can far exceed the prior art, like impressionism exceeded the realistic art of the nineteenth ...? Is it may be that certain artistic and aesthetic manifestos are being paralyzed, neutralizing, not making them visible ... so you do not have competition ...?
Is the latter that is being done with artistic and aesthetic manifestos, called "neovanguardia" of one Jmm Caminero? What takes showing and teaching and doing work, publishing more than thirty years and forwarded to all be breathing the art world ...?
Another day we will continue talking ...!
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Cuadernos Soliloquios
11 de abril · 2015.
67.
Se pusieron, nos pusimos tan contentos con internet, los autores, artistas, escritores, pensadores, filósofos y de todas las ramas del saber, porque se dijeron ya tenemos un lugar y un sitio y una plataforma para publicar y editar nuestras ideas o nuestras construcciones mentales…
Han pasado los años y ya lustros… y ahora, ya nos damos cuenta, que hay millones de páginas, blogs, twitter, y todas las redes sociales, y al final, sucede lo que sucedía cuando se publicaba en papel. Es decir, lo editado por las grandes industrias culturales tienen algún eco, en otros medios y en la sociedad, en las elites y en las no elites. Y lo que se publicaba o publica en autoediciones, mejores o peores, al final, la mayoría, salvo alguna excepción no interesa a nadie. Incluso antes lo conservaban esas ediciones las bibliotecas, quizás pensando en un futuro recuperarse, ahora en cambio la mayoría de las bibliotecas no lo quieren, ni siquiera si se los envías de forma gratuita el ejemplar.
Eso sí, como escribas o publiques algo en internet, algo que sin darte cuenta, vaya en contra de alguna ley o norma. Como alguien quiera ir detrás de ti, no te preocupes que acabará yendo detrás de ti y encima te perjudicará…
¿Por tanto, en cuanto a las publicaciones, de millones de autores, en multitud de campos del saber, filosofía, ciencia, artes, teología-religiones, cultura, tecnología… no sabemos si ha sido efectivo o no lo ha sido…? ¿Es más algunas redes borran cada cierto tiempo o cuando hay una cantidad de expuesto, ya no se puede ver…?
¿Entonces qué, pues eso, entonces qué…? ¿Cuántos millones de escritores o fotógrafos o artistas o filósofos tienen blogs o páginas o algún tipo de publicación en internet, dónde lleva exponiendo y publicando sus ideas o sus obras artísticas o estéticas o sus filosofías o su especialización o actividad…?
¿Cuántos han pasado de esos medios a los grandes medios de la industria cultural…? ¿Cuántos, uno cada cien mil…? ¿Algo es, pero es suficiente…?
¿Eso sucede con las autoediciones literarias o filosóficas, que puedes haber hecho diez o cincuenta o cien y el mundo industrial y el mundo cultural y el mundo educativo y el mundo universitario y el mundo especializado en esa actividad no se da por enterado…¿
¿Y llega una edad que te das cuenta que te has pasado toda tu vida, escribiendo o publicando o pensando y enviando a miles de interlocutores y no ha servido para nada…?
¡Claro es mejor dedicarse a escribir y publicar poesía que no a beber cubatas…! ¡U otras cosas…!
67.
They went, we got so happy with internet, authors, artists, writers, thinkers, philosophers and all branches of knowledge, because they said we have a place and a place and a platform for publishing and editing our ideas and our constructions mental ...
Years have passed and since decades ... and now, we realize that there are millions of pages, blogs, twitter, and all social networks, and ultimately happens what happened when it was published on paper. That is, as edited by the great cultural industries have some echo in other media and society, elites and non-elites. And what was published or published in desktop publishing, better or worse, in the end, most, with one exception no interest to anyone. I kept those issues even before libraries, perhaps thinking of a future recovery, whereas now most libraries do not want it, even if you send free copy.
Yes, as scribes or post something on the internet, something without realizing it, goes against any law or regulation. As someone wants to go behind you, do not worry you'll end up going behind you and you even get hurt ...
Why both in terms of publications, millions of authors, in many fields of knowledge, philosophy, science, arts, theology-religions, culture, technology ... do not know if it has been effective or has not been ...? Is it some networks erased from time to time or when there are a number of reasons, and can not see ...?
So what, then that, then what ...? How many millions of writers or photographers or artists or philosophers have blogs or pages or any kind of publication on the Internet, where has been exhibiting and publishing their ideas or their artistic or aesthetic works or their philosophies or specialization or activity ...?
How many have gone from the media to the media of the cultural industry ...? How many, one hundred thousand ...? Something is, but it's enough ...?
That happens with literary or philosophical self-publishing, you may have made ten or fifty or one hundred and industrial world and the cultural world and the world of education and academia and specialized in this activity world no one notices ...
And reaches an age you realize you've spent your whole life, writing or publishing or thinking and sending thousands of partners and has not been for nothing ...?
Sure is better devote himself to writing and publishing poetry not to drink mixed drinks ...!
Or other things ...!
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Cuadernos Soliloquios
66.
¿Cómo encontrar un sistema de pensamiento filosófico-humanístico-cultural más exacto? ¿Sin utilizar todas las metodologías del método científico no podríamos utilizar algunas de ellas? ¿No podría la ciencia intentar con sus metodologías abordar problemas de filosofía, artes, humanidades, teologías, religiones, estéticas…?
¿Podrían a los problemas no científicos abordarlos con metodologías científicas, al menos en parte? ¿También utilizar algunas partes del método científico para problemas no científicos, es decir filosóficos, culturales, humanísticos, artísticos, estéticos, religiosos, culturales, costumbres…? ¿Utilizar la lógica o lógicas en sentido estricto también para abordar dichos problemas…?
¿Si se utilizasen estos tres niveles anteriores podría dar toda la investigación en humanidades y filosofía y estética, etc., un cambio radical en pocas décadas…?
¿No cabe duda que las ciencias sociales están muy retrasadas con respecto a las ciencias físico matemáticas o físico naturales y matemáticas…? ¿Pero es que las humanidades y filosofía con respecto a las ciencias sociales, y aún más a las naturales y matemáticas hay una diferencia abismal…?
¿Pero el ser humano necesita conceptos e ideas teóricas y prácticas que no son hoy solucionadas solo por las ciencias o tecno-ciencias, sino por la filosofía, artes, humanidades, culturas en general, ideologías, etc.? ¿Lo que sucede es que el ser humano se pierde en ellas, es decir, la inmensa mayoría de la humanidad, incluido el que escribe esto, estamos perdidos en un mar o en un océano de ideas, datos, conceptos, hechos, experiencias, vivencias, fines, intereses… que en parte son científicos y en parte filosóficos, estéticos, etc.?
¿Y además las grandes ideologías o sistemas de ideas y prácticas, sean religiosos, filosóficos, culturales, políticos, económicos, etc., tienen muchos puntos en común, pero muchos puntos divergentes…? ¿Por lo cual son océanos que se encuentran pero no se entienden, si a eso se añade que siempre hay individuos que defienden esas ideologías que no quieren entenderse, sino dominar e imponer sus propias ideologías…? ¿Tenemos el caldo de cultivo para cualquier cosa? ¿O dicho de otro modo, con la demografía actual mundial, con un mundo globalizado, con la tecnociencia actual, pues puede suceder cualquier cosa, es decir, poner al mundo de rodillas, es decir, podemos extinguirnos a nosotros mismos…?
¿Y éste es el grave problema…?
¿Si se encontrasen análisis de las ideologías, de los cientos de cuestiones o miles de cuestiones bajo todos los puntos de vista, quizás tuviésemos más esperanza en salir de la cueva o de no caer en el abismo…?
¿Todo conflicto es económico, político, militar, étnico, etc., pero en el fondo es ideológico, cultural, religioso, filosófico…?
No puedo hacer otra cosa nada más que avisar dónde estaría una de las grandes soluciones a la paz mundial. Pero cómo es evidente y claro nadie me va a escuchar… No puedo hacer otra cosa, para intentar la paz entre las ideologías, los pueblos, las culturas, las religiones, las etnias, las lenguas y si es posible bajo el paraguas de la democracia y los derechos humanos de 1948 y siguientes…
Paz a los hombres y mujeres y niños y niñas y ancianos y ancianas de buena voluntad y de mediana voluntad y de regular voluntad y de mala voluntad…
66.
How to find a cultural philosophical and humanistic more accurate system of thought? Without using all methodologies of scientific method we could use some of them? Could not try science methodologies to address problems of philosophy, arts, humanities, theology, religion, aesthetics ...?
Could a non-scientific problems addressed with scientific methodologies, at least in part? Do you also use some parts of the scientific method is not scientific, ie philosophical, cultural, humanistic, artistic, aesthetic, religious, cultural, customs ...? Is using logic or logic in the narrow sense also to address these problems ...?
If these three previous levels utilizasen could give all the research in the humanities and philosophy and aesthetics, etc., a radical change in a few decades ...?
Do not doubt that the social sciences are very delayed with respect to the physical mathematics or physical science and mathematics ...? But is that the humanities and philosophy regarding the social sciences, and even more natural and mathematics there is a huge difference ...?
But humans need concepts and theoretical ideas and practices that are not today be settled only by science or techno-science but philosophy, arts, humanities, general cultures, ideologies, etc.? What happens is that the human being is lost in them, ie, the vast majority of humanity, including writing this, we are lost in a sea or an ocean of ideas, data, concepts, facts, experiences, experiences, goals, interests ... which are partly scientific and philosophical part, aesthetic, etc.?
And besides the great ideologies or systems of ideas and practices, whether religious, philosophical, cultural, political, economic, etc., have much in common, but many divergent points ...? Why are oceans which include but are not understood, if it is added that there are always individuals who defend these ideologies do not want to understand, but to dominate and impose their own ideologies ...? Do we have the breeding ground for anything? Or put another way, the current world population, with a globalized world, with the current technoscience, because anything can happen, ie, putting the world to its knees, ie can become extinct ourselves ...?
And this is the major problem ...?
If analysis of ideologies, of the hundreds of thousands of questions or issues from all points of view, perhaps we had more hope out of the cave or not to fall into the abyss encontrasen ...?
Everything conflict is economic, political, military, ethnic, etc., but in the background is ideological, cultural, religious, philosophical ...?
I can not do otherwise nothing but tell where would one of the major solutions to world peace. But how is evident and clear nobody will listen to me ... I can not do otherwise, to try peace between ideologies, peoples, cultures, religions, ethnicities, languages and if possible under the umbrella of democracy and human rights for 1948 and following ...
Peace to men and women and children and old men and women of good will and middle will and regular will and malice ...

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